Як працюють порти України під час війни - відповів замголова АМПУ

Як працюють українські порти під час війни і що їх чекає далі, кореспонденту Української Служби Інформації Арсену Подосяну розповів  заступник голови Адміністрації морських портів України Дмитро Барінов.

Дмитро Барінов

Як для морських портів почалась повномасштабна війна? Як змінилась ваша работа після 24 лютого?

Ще за два тижні до початку повномасштабної війни работа портів була заблокована. Росіяни почали военно-морські навчання у Чорному морі та закрили цей район для судоходства. Вони раскидали міни, стріляли з артилерії та ракетами і оголосили цей регіон небезпечним. А вже з 24 лютого вони заблокували порти Чорного, Азовського моря і в нас відкритими залишилися лише порти на Дунаї. Ось як змінилася наша работа з початку війни.

Як змінилася ситуація після введення «Зернової ініціативи»?

Звісно, якщо не було би «Зернової ініціативи», продовольча ситуація у світі була би зовсім інша. Ще у травні почалися переговори щодо розблокувння портів, до цього були заблоковані близька 140 суден. 22 липня домовленості були підписані, і перше судно з зерном залишило Одесу 1 липня.

Коли вперше за півроку раздався корабельний гудок – це була дуже емоційна подія для Одеси. На сьогоднішній день вже десь 22 млн тонн експортовано з Одеси. Це дуже важливий проект для економіки всього світу, адже зараз Україна постачає зерно в країни, у яких з цім є проблеми.

Якщо казати про перевалку, яка ситуація зараз?

Наш показник у 2021 році був 153 мільона тонн – це взагалі по всім українським портам. Зараз показник втричі меньше, ніж до війни. Ми півроку були заблоковані, потім працювали лише на зернові. Зараз досі частина портів у окупації – це Азовські порти Маріуполь та Бердянськ. Ми мали окуповані порти Херсон та Скадовськ, але завдяки ЗСУ ми повернули Херсон. Але порти Миколаєва та Херсона заблоковані, тому що там небезпека.

Виходить, що для Дунайських портів цей рік – навпаки, був виграшним?

Там були свої моменти, тому що коли увесь об’єм відправили у Дунайські порти – вони були до цього не готові. Для порівняння, у 2021 році усі ці три порти експортували майже 0 зернових. Потім, у квітні, вже 400 тисяч тон, у травні – більш ніж 600 тисяч тонн, потім 1 мільон 300 тисяч, 1 мільон тисяч 500 і зараз ми тримаємо цю планку – півтори мільона тонн. Ми зараз йдемо до оптимізації, і зараз у Ізмаїлі будують новий термінал.

росія блокує «Зернову ініціативу»: як це впливає? 

З перших днів ми відвантажували у повному обсязі і могли би у три рази більше, якщо б не затягування процеса інспектування з боку рф, що призводить до величезних черг з суден. Я сподіваюсь, что ініціатива буде продовжена у березні, і не на 4 місяця, а на рік, щоб можна було планувати діяльність – і не тільки у морській галузі, а і в аграрній та інших галузях.

Після закінчення війни ви очикуєти багато інвестицій у морську галузь? 

Навіть попри війну був приватизований Усть-Дунайській морській порт. Навіть зараз ми цікаві інвесторам, а після війни їх буде ще більше – в цьому немає сумнівів.